Комунальний заклад "Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені В.Сухомлинського"
Вивчення системи роботи вчителя у процесі
атестації та у міжатестаційний період (аналітичні матеріали досліджень та
зразок управлінських рішень)
Автор:Писакова Олена Павлівна,
слухач курсів підвищення кваліфікації
керівників навчальних закладів,
які викладають у початкових класах,
старший вчитель, спеціаліст вищої
кваліфікаційної категорії Надлацької
загальноосвітньої школи I-III ступенів
Новоархангельської районної ради
слухач курсів підвищення кваліфікації
керівників навчальних закладів,
які викладають у початкових класах,
старший вчитель, спеціаліст вищої
кваліфікаційної категорії Надлацької
загальноосвітньої школи I-III ступенів
Новоархангельської районної ради
Кіровоград 2015
Зміни в змісті
й структурі сучасної
освіти потребують постійного
фахового зростання вчителя
як професіонала. Наріжним каменем
в цьому стає
процес атестації педагогічних
працівників, як важливий елемент
визначення їх відповідності
займаній посаді та
рівню кваліфікації.
Метою атестації
є:
- стимулювання безперервної спеціальної і загальної освіти;
- активізація творчої професійної діяльності;
- підвищення рівня професійної компетентності, росту професійної майстерності;
- підвищення відповідальності за результати навчання і виховання;
- забезпечення соціального захисту компетентної педагогічної роботи;
- підвищення престижу й авторитету;
- забезпечення ефективності навчально-виховного процесу;
- безперервне підвищення професійного рівня педагогів;
- управління якістю освіти для створення оптимальних умов розвитку особистості;
- встановлення відповідності між якістю й оплатою праці;
- узагальнення результатів діяльності вчителів;
- забезпечення об’єктивних експертних оцінок.
Умови атестації вчителя:
-Має відповідну освіту, що відповідає вимогам, визначеним нормативно-правовими актами в галузі освіти;
- Виконує
посадові обов’язки;
-Пройшов не рідше одного разу на 5 років підвищення кваліфікації на засадах вільного вибору форм навчання, програм і навчальних закладів;
-Має відповідну освіту, що відповідає вимогам, визначеним нормативно-правовими актами в галузі освіти;
-
-Пройшов не рідше одного разу на 5 років підвищення кваліфікації на засадах вільного вибору форм навчання, програм і навчальних закладів;
Атестація педагогічних працівників нашого
навчального закладу проводиться
відповідно до Закону України
,,Про освіту” (с.54), Типового
положення про атестацію
педагогічних працівників,
затвердженого наказом Міністерства
освіти і науки
України №930 від 06.10.2010 року, зареєстрованому в Міністерстві юстиції
14.12.2010 року за №1255/18550 (із змінами, внесеними згідно
з наказом МОН, молоді
та спорту України
від 20.12.2011 року №1473, наказом
МОН України від
08.08.2013 року №1135).
Атестація є
неперервним процесом. Вона розпочинається у
вересні з моменту
видання наказу по
школі ,,Про організацію проведення
атестації та створення
атестаційної комісії “ (додаток
1) і
завершується у квітні виданням
наказу ,,Про результати атестації
педагогічних працівників у
школі” (додаток 2). Завершення
атестації поточного навчального
року є початком
атестації складу педагогічних
працівників у наступному.
Тому атестація розглядається
як складова діяльності
педагогічного колективу протягом
усього навчального року.
Під час атестації
оцінюються результати педагогічної
діяльності учителя за 5
років. До 20.10. атестаційна комісія
І рівня затверджує списки
педагогічних працівників,
які атестуються, графік роботи
атестаційної комісії,
приймає рішення щодо
перенесення строку чергової
атестації, подаються списки до
відділу освіти, молоді та
спорту Новоархангельської РДА
(додаток 3) . Атестаційна комісія,
як правило, формується з
досвідчених та найбільш
кваліфікованих, методично
грамотних педагогічних працівників
Надлацької ЗШ І-ІІІ ступенів Новоархангельської районної
ради. Принциповість, незалежність, чесність, вміння відстоювати
власну позицію членів
атестаційної комісії стають
запорукою уникнення конфліктних
ситуацій під час
проведення атестації.
№з/п
|
Рік атестації
|
Кількість вчителів, що
атестувалися
|
Рішення атестаційної комісії
І рівня
|
Рішення атестаційної комісії
ІІ рівня
|
1
2
3
|
2014/2015
2013/2014
2012/2013
|
5
10
3
|
Атестаційна комісія ІІ рівня визнала
об’єктивність рішень
шкільної атестаційної комісії
|
|
Аналіз роботи
атестаційної комісії дає
підстави вважати, що атестація
позитивно впливає на
навчально-виховний процес у
школі, підвищує не лише
його ефективність, а й
зводить нанівець виникнення
конфліктних ситуацій у
колективі, з’ясування
міжособистісних стосунків.
Під час
атестації вивчаються професійні
якості вчителя, його сильні
та слабкі сторони, рівень загальної
культури, вплив атестації на
підвищення результативності роботи
школи, створюються
оптимальні умови для
впровадження провідного педагогічного
досвіду найкращих вчителів
школи:
Вітвіцької І.В. –
вчителя початкових класів, спеціаліста вищої кваліфікаційної категорії,старшого вчителя, лауреата обласного
конкурсу ,,Учитель року – 2006”;(додаток 4)
Дзюби Ж.В. – вчителя англійської
мови, спеціаліста вищої кваліфікаційної категорії,старшого вчителя,
лауреата районного конкурсу ,,Учитель
року” в
номінації ,,Англійська мова”;(додаток
5)
Осадчого Ю.М. –
вчителя фізики, спеціаліста
вищої кваліфікаційної
категорії, лауреата
районного конкурсу ,,Учитель
року –2013” в номінації
,,Фізика”; учасника
обласної науково-практичної конференції, присвяченої пам’яті
О.Хмури,,Технологія фахової майстерності: електронні освітні
ресурси та технології ”;(додатки 6-7)
Арбузової О.А. –
вчителя історії, спеціаліста першої кваліфікаційної категорії, учасника районного конкурсу
,,Учитель року – 2015” в номінації
,,Учитель історії ”;
Михайлик Н.М. –
вчителя біології, спеціаліста першої кваліфікаційної категорії,
учасника районного конкурсу ,,Класний керівник – 2015”
Лише ці
колеги становлять 24% нашого
педагогічного колективу. Окрім них 2
,,Відмінники освіти України”, 5 старших вчителів, 8 вчителів, що за
наслідками атестації отримали
кваліфікаційну категорію
,,спеціаліст вищої категорії ” за період
з 2003 по 2015 н.р. Ці
позитивні напрацювання в
першу чергу є
результатом самоосвітньої роботи
вчителів у міжатестаційний період, яка
завжди була фундаментом
для зростання професійного
рівня.
Самоосвіта:
- це потреба,
що захищає особистість
від інтелектуального зубожіння;
- це
усвідомлений процес пізнавальної
діяльності;
- це
вдосконалення будь-яких якостей
або навичок людини.
Безперервна самоосвітня діяльність
вчителя майже завжди
стає гарантом поліпшення
якості викладання предмета, якості виховної
роботи, підвищення рівня знань, вихованості і
розвитку учнів. У міжатестаційний період
в плані самоосвіти
відстежується процес вивчення
нових програм та
підручників учителем, уміння аналізувати
їх дидактичні та
методичні особливості,
самостійне засвоєння нових
технологій освітнього процесу, оволодіння методикою педагогічного
дослідження. У школі
працюють 4 методичних
об’єднання:
Початкових
класів
- ,,Розвиток
пізнавальних особливостей учнів
школи І ступеня
на виконання вимог
Державного стандарту початкової
школи”.
Гуманітарного циклу
- ,,Використання
інноваційних та особистісно
зорієнтованих технологій на уроках
предметів гуманітарного циклу
з метою підвищення
ефективності навчання”.
Природничо-математичного циклу
- ,,Формування національно-патріотичної свідомості
школярів методом впровадження
ІКТ в освітній
процес”.
Класних
керівників
- ,,Утвердження
загальнолюдських цінностей громадянського виховання
учнів, розвиток духовної та
моральної культури”.
Самоосвіті колег сприяє
робота в творчих
групах, участь в конкурсах , діяльності МО, при
проходженні курсів підвищення
кваліфікації при комунальному
закладі ,,КОІППО імені
Василя Сухомлинського”,
передплаті фахової літератури, використанні Інтернет-ресурсу. Якщо самоосвіта
комплексна (професійна, виховна, психологічна) , то в
практичній діяльності педагог
отримає чималі дивіденди
у вигляді підвищення
особистого професійного рівня, який
обов’язково буде помітним
на ІІ етапі
атестації – вивченні та оцінці
діяльності педагогічного працівника.
До 1 березня
складається характеристика про
діяльність вчителя у міжатестаційний період, що
фіксується у протоколі
засідання атестаційної комісії. Вимоги до
характеристики прописано у п.3.4. Типового положення
про атестацію.
До 15.03. відповідно до
п.3.3. Типового положення вивчається
система роботи вчителя, що
атестується. Тільки
відвідавши значну сукупність
уроків можна визначити
освітню й виховну
цінність усієї педагогічної
праці вчителя. Саме
у міжатестаційний період
слід відстежити, як
учитель справляється з
уроками різних типів, які
взаємини між учителем
та учнями, який рівень
розвитку і рівень
навчальних досягнень, яке відношення
учнів до предмета, що
веде учитель, до навчання
взагалі, до школи зокрема.
Окрім уроків
аналізується виконання навчальних
програм, відвідуються
позаурочні заходи. У
окремому блоці вчителя, що
атестується:
- діагностика
рівня навчальних досягнень
учнів (результати ,,зрізів
знань“, контрольних робіт, моніторингів);
- результати
участі у олімпіадах (І, ІІ та ІІІ етапів), конкурсі знавців
української мови імені
Петра Яцика, Всеукраїнському математичному
конкурсі ,,Кенгуру”, Міжнародному
природничому інтерактивному конкурсі ,,Колосок”, Всеукраїнському конкурсі
з англійської мови
,,Гринвіч – 2015”;
- результати ЗНО,
матеріально-технічне забезпечення класу, наявність сучасних
навчально-методичних , дидактичних
матеріалів, методичних посібників для
педагогічного працівника,
професійних періодичних видань, роздаткового матеріалу, таблиць, їх систематизація та
збереження; забезпечення та
використання наочного матеріалу ,
сучасних інформаційних технологій, санітарно-гігієнічний стан
кабінету.
Оцінка методичної
роботи вчителя базується
на наступних аспектах:
- участь у предметних
тижнях;
- участь в інноваційній
діяльності;
- участь в роботі
шкільних, районних МО, семінарах,
творчих групах;
- участь в моніторингах
якості підручників;
- виступи на нарадах
при директорові,
педагогічних радах, підготовці навчальних
проектів, презентацій, створення
блогів, наповнення шкільного
сайту.
Оцінка комунікативної культури
вчителя, що атестується відстежується
через анкетування учнів, спільну роботу
з практичним психологом
школи з психолого-педагогічного тестування. Ще донедавна
творчі звіти, портфоліо,
методичні напрацювання були
обов’язковими при атестації. Відповідно до
листа МОНУ від
05.12.2014 року №1/9-630
підтверджуючі матеріали до
атестації не вимагаються.
ІІІ етап:
ознайомлення педагогічних працівників
з їх характеристиками, їх самооцінка. До 01.03. директор школи
подає до атестаційної
комісії характеристики діяльності
педагогічного працівника у між
атестаційний період. До
20.03. , але не пізніше
ніж за 10
днів до обласного
засідання АК педагогічний
працівник знайомиться (під підпис)
з характеристикою. До
кінця березня , як правило, проводиться педагогічна
рада, де колектив,
заповнюючи анкети, може висловити
свою думку щодо
встановлення категорії вчителя, що
атестується за зведеною
таблицею. Така відкритість допомагає
кожному члену педагогічного
колективу побачити результативність роботи
своїх колег, здійснити
самоаналіз, скорегувати свою діяльність
та не мати
сумнівів щодо об’єктивності
діяльності атестаційної комісії.
Засідання АК І (шкільного
рівня) проходить до 01.04.
У день засідання:
У день засідання:
- оформляється
протокол;
- засідання
проводиться у присутності
атестованого (п.3.6. Типового
положення надає можливість
провести атестацію за
відсутності працівника);
- рішення
приймається простою більшістю
голосів.
Атестаційна комісія нашої
школи налічує 7
членів колективу. Рішення комісії
повідомляється педагогічному працівникові
після засідання під
підпис. Не пізніше 3
днів після атестації
видається педпрацівникові атестаційний
лист під підпис. Видається наказ
по школі за наслідками
атестації про присвоєння
кваліфікаційних категорій чи
їх підтвердження,
порушується клопотання перед
АК ІІ рівня про
присвоєння , підтвердження
кваліфікаційної категорії ,,спеціаліст
вищої категорії ”, педагогічних звань.
В.Сухомлинський
відзначав:,,Суть керівництва сучасною
школою полягає в
тому, щоб у найважчій
справі на очах
у вчителів створювався, дозрівав та
утверджувався кращий досвід, який
втілював би в
собі передові педагогічні
ідеї ”.
Тому дирекція
школи намагається використовувати всі
наявні важелі атестації
у фаховому зростанні
педагогів, хоча нині наявна
система оцінювання роботи
педагогів апріорі була
недосконалою, бо протягом періоду
з 06.10.2010 р. по
08.08.2013 р. Типове
положення двічі зазнавало
змін та доповнень, тобто з
самого початку було
недосконалим і не
враховувало всієї специфіки
атестації педагогічних працівників.
Проведення атестації значно
впливає на формування
структури внутрішкільного контролю, який спрямовується
на перевірку виконання
Державних стандартів початкової, базової та
старшої школи, вивчення рівня
вихованості учнів та їх соціальної
адаптації, професійної
підготовки вчителів, знання ними
основ педагогічної науки, передового і
новаторського досвіду.
Народна мудрість повчає: ,, Хто стоїть
на місці, той відстає. А
хто не хоче
відставати, мусить рухатися
вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини , а
підійматися вище”. Атестація і
стає тим механізмом, що сприяє
створенню в школі
умов для самореалізації й
удосконалення особистості,
переходу від традиційних
форм організації навчальної
діяльності до проблемних, розвивальних, особистісно орієнтованих, під час
яких увесь колектив
має можливість якомога
повніще розкрити свої
здібності, набути навичок дослідницької
діяльності, розвинути
ініціативу та творчий
пошук, використати досвід
своїх колег, створити
особистий позитивний духовно-моральний імідж,
який допоможе презентувати, позиціювати школу
як сучасний навчальний
заклад, котрий не
варто поспішно ,,реорганізовувати” в
угоду модним віянням
чи чужому європейському
досвіду.
Література
1.Директор школи.
Бібліотека. Новопризначеному директору. К., Видавничий дім
«Шкільний світ», 2006, с.98-107,
с.110;
2.Закон України «Про
освіту» , ч.ІV,
ст..54;
3.Закон України «Про
загальну середню освіту» ,ч.І, ст..27;
4.Положення про
ЗНЗ, затверджене Постановою Кабінету
Міністрів України від
27.08.2010 р. №778;
5.Типове положення
про атестацію педагогічних
працівників, затверджене
наказом МОНУ від
06.10.2010 р. №930, зі змінами і
доповненнями, внесеними
згідно з наказом
МОН, молоді та спорту
№1473 від 20.12.2011 р., наказом МОНУ №1135
від 08.08.2013 р.
Додаток 1
УКРАЇНА
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА
СПОРТУ НОВОАРХАНГЕЛЬСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
НАДЛАЦЬКА
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ
НОВОАРХАНГЕЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ
РАДИ КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
26150, с. Надлак
Новоархангельського району Кіровоградської області, тел. 26-1-97
10.09.2014р.
№34
Про створення
атестаційної
комісії
З метою
підвищення професійної освіти педагогічних працівників школи,підвищення мотивації
до якісної роботи та у відповідальності у роботі з учнями,відповідно до
Типового положення про атестацію педагогічних працівників,затвердженого
МОН,молоді та спорту України від 20.12.2011р.№1473(із змінами,затвердженого
наказом МОН України від 08.08.2013р.№1135)
наказую:
1.Створити атестаційну комісію у складі:
Голова комісії –Писакова О.П.
Заступник голови АК-Табулінська О.П.
Секретар _Ілющенко Л.В.
Члени комісії:
Дзюба Ж.В.
Вітвіцька І.В.
Лут Р.В.
Донченко Ю.Ф.
2.Атестаційній комісії:
2.1.Забезпечити атестацію педагогічних працівників,що
атестуються у 2014/2015н.р.
Селезень О.В.
Осадчий Ю.М.
Папоян А.А.
Кошолап В.М.
Гаврилюк К.Л.
Вітвіцька І.В.
2.2.Відповідно до Типового положення про атестацію
педагогічних працівників
2.2.Подати до 10.10.2014р. до атестаційної комісії ІІ
рівня списки педагогічних працівників,що атестуються згідно вимог.
2.3.До 20.10 затвердити списки педагогічних
працівників,що атестуються,графік роботи АКо,знайомити працівників,що
атестуються з графіком проведення атестації під підпис.
2.4.До 15.03 вивчати педагогічну діяльність вчителів,які
атестуються,шляхом відвідування уроків,позаурочних заходів,вивчення рівня
навчальних досягнень учнів з предмета,участь атестованого в роботі МО.
2.5.Ознайомити працівника з характеристикою під підпис не
пізніше як за 10 днів до проведення атестації
2.6.Провести атестацію педагогічних працівників до
01.04.2015р.
2.7.Повідомляти рішення АК педагогічному працівнику
одразу після її засідання під підпис.
2.8.Оформити атестаційний лист у 3 примірниках.
2.9.Засідання АК оформляти протоколом.
2.10 За необхідністю підвищення кваліфікаційної категорії
шкільна АК порушує порушує клопотання перед АК ІІ рівня.
Директор школи______О.П.Писакова
З наказом ознайомлені:
Табулінська О.П._______ Вітвіцька
І.В._______
Ілющенко Л.В.______ Лут
Р.В._______
Дзюба Ж.В._______ Донченко
Ю.Ф._____
Додаток 2
УКРАЇНА
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА
СПОРТУ НОВОАРХАНГЕЛЬСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
НАДЛАЦЬКА
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ
НОВОАРХАНГЕЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ
РАДИ КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
26150, с. Надлак
Новоархангельського району Кіровоградської області, тел. 26-1-97
25.03.2015 №15
Про результати
атестації педагогіч-
них працівників у 2014/2015н.р.
Відповідно до Типового положення про атестацію
педагогічних працівників,на підставі рішення атестації Надлацької ЗШ І-ІІІ
ступенів від 24.03.2015року,протокол №3.
наказую:
1.Присвоїти кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої
категорії» :
вчителю початкових класів Селезень О.В.;
вчителю математики Папоян А.А.
2.Підтвердити кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої
категорії» Кошолап В.М.
3.Підтвердити кваліфікаційну категорію «спеціаліст»
вчителю географії Гаврилюку К.Л.
4.Порушити клопотання перед атестаційною комісією відділу
освіти,молоді та спорту Новоархангельської РДА:
- про присвоєння
кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії» Осадчому Ю.М. за
умови виконання заходів вказаних АК(проходження курсів підвищення кваліфікації
при комунальному закладі «КОІППО ім..В.Сухомлинського»;
- про підтвердження раніше присвоєної категорії
«спеціаліст вищої категорії» та педагогічного звання «старший учитель» вчителю початкових класів Вітвіцькій І.В.
Директор
школи______О.П.Писакова
З
наказом ознайомлені:
Папоян А.А.______
Селезень О.В.______
Гаврилюк К.Л._______
Осадчий Ю.М._______
Кошолап В.М._______
Вітвіцька І.В.__________
Додаток 3
СПИСОК
працівників Надлацької ЗШ І-ІІІ ступенів
Новоархангельської районної ради Кіровоградської області, що атестуються в 2014/2015 навчальному році
№
|
Прізвище,ім’я по
батькові
|
Посада
|
Освіта
|
Спеціальнісnь
по диплому
|
Пед.
стаж
|
Рік попередньої
атестації
|
Вид
атестації
|
Курси
|
Очікуваний
результат
|
1.
|
Вітвіцька Ірина Володимирівна
|
Учитель поч..класів
|
вища
|
Учитель поч..класів
|
25
років
|
2010,підтв. Квал.катег. «спеціаліст вищ.
катег.»,присв.зв.
«старший вчитель»
|
чергова
|
2014
|
підтв.квал. катег. «спеціаліст вищ.катег.»
підтв.звання ст..вчитель
|
2.
|
Гаврилюк Констянтин
Леонідович
|
Вчитель географії
|
вища
|
Учитель
географії
|
10 років
|
2010, кв.катег. «спеціаліст»
|
чергова
|
2015
|
підтв..
квал.катег. «спеціаліст»
|
3.
|
Кошолап Валентина Миколаївна
|
Учитель
музики
|
вища
|
Учитель
музики
|
22 роки
|
2010,присв.
категорії «спеціаліст першої катег»
|
чергова
|
2015
|
підтв. квал. катег. «спеціаліст першої категорії»
|
4.
|
Осадчий Юрій Миколайович
|
Учитель фізики
|
вища
|
Учитель фізики та трудового навчання
|
18 років
|
2010,присв. кв.категорії «спеціаліст першої категорії»
|
чергова
|
2015
|
присв.квал.катег. «спеціаліст вищої .катег.»
|
5.
|
Папоян Алла Анатоліївна
|
Учитель
математики
|
вища
|
Учит.математики та економіки
|
11 років
|
2010,присв. кв.
категорії «спеціаліст другої категорії»
|
чергова
|
2014
|
присв. квал.катег.«спеціаліст першої .категорії»
|
6.
|
Селезень Олена Василівна
|
Учитель поч..класів
|
вища
|
Учит.поч. класів
та укр..мови й літ.
|
13 років
|
2010,присв. квал.категорії «спеціаліст другої
категорії»
|
чергова
|
2014
|
присв. квал.катег «спеціаліст першої .категорії
|
Директор школи ________О.П.Писакова
Додаток 4
Додаток 5
|
|||||||||
Додаток 6-7





Немає коментарів:
Дописати коментар